Pædagogikken

Med vores arbejde ønsker vi at give børnene muligheder for ro, tid, rum til lege og ikke mindst øve sig i alle aspekter af det sociale fællesskab vi har i en børnehave.

Legen er barnets måde at forstå og tilegne sig verden på. Gennem legen udvikler børnene sociale kompetencer - sammen. Men det skal være i rum og rammer defineret af de voksne, der arbejder her. De voksne skal være synlige og markante, gode med -og modspillere. Alt for mange børn har en hverdag, der er tilrettelagt til mindste detalje. At stress er blevet et begreb, også børn kender til, er en ny og skræmmende viden. Men børn er stadigvæk børn med børns behov. Og et af disse behov er - at kunne overskue sit eget liv og de muligheder der er her og nu, at tænke færdigt og at finde de ord, der skal til i den sammenhæng barnet er i. Det pædagogiske personales vigtigste opgave er således at skabe de læringsrum der kan matche børnenes behov.

Vi synes det er vigtigt at de der har behovet hviler midt på dagen. Så når vi har spist og ryddet op og fejet bliver der lagt madrasser i Værkstedet. Der bliver læst historie, og de trætte har mulighed for at falde i søvn bagefter.

I Stadens Vænge skal børnene have mulighed for at indgå i relationer med andre, uden store konflikter, bl.a. ved at der er plads og mulighed for mange forskellige valg af aktiviteter på samme tid. Vi leger både inde og ude og da Haven er vores tredje rum vil børnene ofte opleve at komme ud og lege udenfor to gange om dagen, f.eks. formiddag og eftermiddag.